Thursday, January 4, 2007

Dag 3: San Francisco

Afgelegde afstand: 0 kilometer.

Vanmorgen heel vroeg zijn de collega’s vertrokken. Vanaf nu is het dus ons reisje met ons tweetjes.

Weer om half negen opgestaan, want er stond nog een hele dag verkenning van SF op het programma.

Eerst zijn we op zoek gegaan naar Franciscan Croissants. We dachten dat onze zoektocht tevergeefs was geweest, toen we puur toeval een ‘cafeetje’ binnenstapten waar in het groot boven de toog Franciscan Croissants stond. Jonathan nam ene met ham en kaas en ik ene met spinazie en champignons.

Zo, na een stevig ontbijt konden we aan de beklimming beginnen. Door Chinatown kwamen we op Columbus Ave aan. Daar zijn we even een kijkje gaan nemen in de City lights bookstore. Een heel leuke boekenwinkel met een heel tof interieur. Precies zo uit de jaren vijftig geknipt.

Vervolgens zijn we even op Washington square gaan kijken naar de gepensioneerde chinezen die daar aan Tai Chi of zoiets doen, of een andere chinees was gewoon tegen een boom aan het praten. Een vrouw stond te vechten met een zwaard tegen een onzichtbare tegenstander.

Langs de enorm steile Filbertstreet zijn we dan met de trappen naar coit tower gegaan. Van daar heb je een prachtig zicht over de hele stad en de baai. Jonathan heeft hier een hoop foto’s getrokken om achteraf allemaal aan mekaar te plakken en zo een volledig zicht van SF te maken. Ben benieuwd…

Na coit tower zijn we naar het cable car museum geweest. Echt interessant om eens te zien hoe die trammetjes werken. De 4 lijnen komen allemaal in het museum samen en worden daar aangedreven door enorme drijfwielen. Tof dat ze zo een antiek systeem nog steeds in werking houden. Toen we terug wilden vertrekken kwamen er net twee blinden uit een taxi. Zij gingen ook het museum bezoeken, vooral voor de geluiden van de aandrijving ofzo zeker.

Dan zijn we Mason naar beneden gelopen en dan Colombus tot bij de cannery. Na een verfrissende cider zijn we fietsen gaan huren. Vol goede moed begonnen we aan de tocht naar de Golden gate Bridge en het bijhorende golden gate park. Maar op de eerste helling haperden de versnellingen van de Fiets van Jonathan al en zijn zadel zakte ook steeds naar beneden. Onze goede voornemens beperkten zicht dus al snel tot een tochtje over de golden gate bridge. De tocht over de golden gate bridge was echt onvergetelijk. Immens hoog en een ongelooflijk mooi zicht over de stad.

Na de brug zijn we verder gefietst naar Sausalito, een havenstadje vlakbij. Vandaar hebben we de overzetboot terug genomen naar SF.

Nadat onze fietsen terug binnengebracht waren zijn we lekker mexicaans gaan eten. Daarna met het cable trammetje terug naar het hotel en zo zat weer een boeiende dag erop.